Potlač textilu je niečo, čo robí množstvo reklamných agentúr. Ak totiž chcete s potlačou textilu začať, vstupné náklady nie sú príliš vysoké a naviac máte na výber hneď z niekoľkých techník, ktorými to je možné robiť. My sa teraz v stručnosti pozrieme na dve, ktoré patria k tým úplne najobľúbenejším.
Nažehľovanie
Začneme nažehľovaním. Medzi hlavné výhody nažehľovania patrí nenáročná aplikácia aj nízke vstupné náklady. Potrebovať budete presný rezací ploter, nažehľovací termolis a ihlu na čistenie fólie. Plusom je aj dostupné veľké množstvo spotrebného materiálu v podobe nažehľovacích fólií.
Okrem vyššie uvedeného je ešte (pochopiteľne) potrebný textil vhodný na potlač. Tým sme sa dostali k ďalšej výhode nažehľovania, ktorou je fakt, že aplikácia je v tomto prípade možná takmer na akýkoľvek textil, či už ide o bavlnu, umelé vlákna a ďalšie tkaniny.
Nažehľovanie však nie je príliš vhodné na aplikáciu zložitých grafických motívov a fotografií. Tieto nedostatky je čiastočne možné riešiť dodatočnou technológiou, ale v prípade požiadaviek na takúto zložitejšiu potlač je predsa len lepšie zvoliť inú techniku.
Sublimácia
Tou inou technikou môže byť napríklad sublimácia. Prostredníctvom sublimácie je totiž možné na textil prenášať nielen jednoduché grafické prvky, ale aj zložitú grafiku a dokonca aj fotografie. A nielen na textil! Sublimáciou sa dajú potláčať aj rôzne iné materiály. Samozrejme ani sublimáciou sa nedá tlačiť na čokoľvek, ale možnosti sú tu podstatne širšie ako pri nažehľovaní.
Spolu s nažehľovaním má sublimácia výhodu aj v jednoduchosti techniky a nízkych nákladoch na tlač. V prvom rade je na ňu potrebná sublimačná tlačiareň so sublimačným atramentom a papierom. Okrem toho je potrebný tiež sublimačný termolis, ktorý môže byť aj v rôznych špeciálnych prevedeniach, napríklad termolis určený na sublimačnú potlač na čiapky. A potrebná je aj teplovzdorná lepiaca páska určená na sublimáciu.
Samozrejme, keďže hovoríme o potlači textilu, potrebný bude aj textil vhodný na takúto potlač. Pri jeho výbere je možné naraziť na jednu podstatnú nevýhodu sublimačnej potlače textilu: štandardne musí mať textília, na ktorú sa má tlačiť, obsah aspoň 60% polyesteru. A tiež je potrebné sublimačnú tlačiareň pravidelne využívať, aby v nej nezaschol atrament.
Zdroj obrázka:
Autor: New Africa / Shutterstock.com