Reklamné predmety tvoria neoddeliteľnú súčasť marketingu mnohých firiem. Vhodne zvolené a vhodne využívané dokážu byť jedným z účinných nástrojov na budovanie brandu, čiže akéhosi povedomia o firme.
Technika, ktorej výsledkom je naozaj kvalitná tlač
Reklamné predmety, resp. reklamná potlač na nich vzniká viacerými technikami. Jednou z často využívaných je aj sublimácia. Obľúbená je vďaka tomu, že je kvalitná a dokáže naozaj verne reprodukovať farby.
Ako ale sublimačná tlač funguje? Možno si ešte pamätáte na učivo z fyziky a teda aj na to, že sublimácia je premena látkového skupenstva z pevného, priamo na plynné (bez predchádzajúceho topenia sa). Samozrejme, v tomto fyzikálnom jave sa ukrýva aj podstata sublimačnej tlače.
Ako to funguje?
Grafický motív sa najskôr tlačí na prenosový papier pomocou sublimačnej tlačiarne vybavenej špeciálnymi atramentmi, ktoré sú určené priamo na takúto tlač. To je dôležité pre to, aby mohol hneď v ďalšom kroku prebehnúť proces sublimácie.
Ďalší krok je teda taký, že prenosový papier s vytlačeným grafickým motívom sa vkladá spolu s predmetom, na ktorý má vo finálne potlač ísť, do termolisu. Najčastejšie sa môžete stretnúť s termolismi určenými pre ploché povrchy, ale existujú napríklad aj špeciálne termolisy určené na sublimačnú potlač hrnčekov.
V termolise potom na prenosový papier a predmet pôsobí vysoká teplota a tlak. Nastáva proces sublimácie, počas ktorej atrament mení svoje skupenstvo na plynné. Zároveň sa otvárajú „póry“ povrchu potláčaného predmetu, do ktorých atrament v plynnom skupenstve preniká. Po ochladení sa tieto „póry“ uzatvoria a atrament v nich zmení skupenstvo naspäť na plynné. To je zároveň dôvod, prečo je sublimačná tlač tak odolná. Atrament sa v podstate stane súčasťou predmetu.
Zdroj obrázka:
Autor: Djavan Rodriguez / Shutterstock.com