6 rád, ako sa správne starať o chrbát

Bolesť chrbta

Chrbát trápi veľké percento ľudí a mnohých z nich môže dohnať až k lekárovi. Aj v tomto prípade je dôležité venovať sa prevencii ešte skôr, ako začnú samotné problémy. Starostlivosť o chrbát môže mať mnoho podôb, spoločne si zopakujeme aspoň šesť základných rád ako na to.

1. Pohyb

Alfa a omega, to, čo nechcú mnohí z nás znova počuť – hýbať sa je základ! Môžete zvoliť rýchlu chôdzu, beh, plávanie (hodí sa najmä ľuďom, ktorí majú pár kíl navyše) alebo rôzne športové hry. Ak sa už odhodláte športovať, určite nepodceňte rozcvičku. Bez nej vás môže bolesť krížov potrápiť ešte viac.

Ak športujete po dlhom čase, skúste doplnky výživy, ktoré vám dodajú silu a energiu. Ak máte nadbytok tuku, dajte si pred športovaním kávu, ktorá veľmi dobre podporuje spaľovanie a pritom je to celkom neznámy fakt. Iste, mnohým káva po vypití rozhýbe črevá alebo pôsobí močopudne a tomu je potrebné tréning prispôsobiť. Ale ak by o týchto účinkoch kávy vedeli mnohí športovci, určite by z mnohých športovcov boli kávičkári a predaj kávy by bol výrazne vyšší.

2. Odborné masáže

Bolesť chrbta odstránite aj pomocou kvalitnej masáže. Ideálne by bolo, aby ste si ju dopriali už v rámci prevencie. Na výber máte z desiatok možností – klasická, reflexná, s lávovými kameňmi, bankovanie… Prekrvia váš organizmus, ktorý sa vďaka tomu bude lepšie regenerovať a uvoľnia stuhnuté svalstvo.

3. Správne sedenie pri sedavom zamestnaní

Zatočte so sedavým zamestnaním – kto to v dnešnej dobe nepozná… Celé hodiny pred počítačom v jednej polohe s rôznymi bolesťami na konci dňa – a na zotavenie chrbtice vôbec nemáme čas. Odborníci z Rehab Klinik – Rehabilitácia Bratislava odporúčajú dbať na správne sedenie a ergonómiu stoličky a stola pri práci. Ak je to možné, pracujte aspoň polovicu času po stojačky.

Ak v práci nemáte pulty, dbajte aspoň na to, aby boli vaše nohy kolmo ohnuté, chodidlá na šírku bokov a notebook alebo monitor podložte stojanom, aby bol vo výške vašich očí. Každú hodinu sa aspoň na dve-tri minúty postavte.

Ako sa starať o chrbát

4. Správne pohyby pri každodenných činnostiach

Naša štvrtá rada v skutočnosti predstavuje celú hromadu rád. Na rôzne každodenné činnosti existujú triky, vďaka ktorým svoj chrbát uchránite pred bolesťou.

  • Dvíhanie vecí zo zeme – pri dvíhaní vecí často ohneme chrbát a natiahneme ruky dole, čo je nesprávne. Nabudúce si čupnite, vec, ktorú dvihnete, si dajte čo najbližšie k telu, a dvihnite sa opäť pomocou nôh.
  • Šoférovanie – nastavte si sedadlo tak, aby ste mali nohy v šírke bedier pohodlne opreté o podlahu auta. Pod lumbálnu časť chrbta (prirodzené zakrivenú smerom k pupku) môžete podložiť špeciálnu opierku alebo zrolovaný uterák. Chrbát sedadla nastavte viac dopredu, aby ste pri opieraní sa sedeli rovno a nezakláňali sa telom dozadu.
  • Ak máte bábätko – rúčka kočíka by mala byť vo výške pásu (približne tam, kde máte pupok). Dieťa noste na rukách pritlačené k vášmu telu, ideálne vo výške pásu tak, že sa pozerá dopredu. S bábätkom v rukách sa snažte nenakláňať a neotáčať do strán. Počas kojenia si podoprite dieťatko vankúšom.
  • Vysávanie a utieranie podlahy – stojte rovno a nohy majte čo najbližšie k vysávaču alebo mopu, nenaťahujte sa za nimi.
  • Umývanie riadu – postavte sa čo najširšie, aby ste znížili svoju výšku. Brucho si oprite o okraj umývadla.
  • Keď robíte čokoľvek nízko nad zemou – umývanie vane, práca v záhradke – sadnite si na malý stolček. Neprehýbajte sa v oblasti bedier smerom dopredu.

5. Wellness

Wellness môže podporiť celkovú pohodu, odstrániť stres a tým uvoľniť aj napätie a odplaviť bolesti. Či už zvolíte zábal z kávy z Etiópie, ktorý vás nabije energiou, alebo sa dokonale uvoľníte vo vírivke a potom si doprajete pár minút s hrejivým parafínovým zábalom na krčnej chrbtici…

Každá z týchto možností prináša relax, ktorý nám v dnešnej hektickej dobe tak chýba. A ak máte pocit, že na také niečo nemáte čas, venujte každý deň aspoň chvíľu svojmu hobby alebo si napustite vaňu teplou vodou a ponorte sa do nej. Všetky chvíle, pri ktorých naša hlava zabudne na starosti, sa rátajú.

6. Správna poloha pri spaní

Tretinu života strávime spánkom, preto je dôležité nájsť si v posteli správnu polohu na spanie. V prvom rade dbajte na podporu krku tvrdším vankúšom. Dospelý človek by mal preferovať aj tvrdší matrac. Pokiaľ spávate na bruchu, máme pre vás zlú správu. Je to jedna z najhorších možností pre náš chrbát. V ideálnom prípade by sme mali spávať na chrbte a kolená si podložiť malým vankúšom alebo zrolovanou dekou. Ak spávate na boku, skúste ich aspoň každú noc striedať.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.