Slnovrat: Desivý horor zo sveta starodávnych obradov

Slnovrat

Scenárista a režisér Ari Aster (Prekliate dedičstvo) prináša výpravu do srdca temnoty! V nej sa americký pár Dani a Christian (Florence Pughová a Jack Reynor) počas letného výletu s priateľmi v zašitej švédskej dedine nečakane ocitne vo svete plnom záhadných a nebezpečných starodávnych obradov.

Badateľný je podobný hororový základ ako v Asterovom pozitívne prijímanom celovečernom debute Prekliate dedičstvo, no Slnovrat sa od svojho predchodcu značne odkláňa, keďže Aster zavádza žáner na nové a nepredvídateľné chodníčky. Je to apokalyptické dobrodružstvo vo veľkom štýle, Aster a jeho tvorivý tím vytvorili fascinujúci a jedinečný svet, vrátane vlastného jazyka, histórie, mytológie a tradícií. V Maďarsku, kde sa film nakrúcal, v spolupráci s vedúcim výpravy Henrikom Svenssenom, vybudovali odľahlú švédsku dedinu celkom od základov.

Zlo pod slnkom

Po príchode do Švédska sa Dani so skupinkou presúva do odľahlého Hälsinglandu, kde Pelleho kmeň práve slúži očistný rituál, ktorý sa opakuje raz za 90 rokov. K Američanom sa pridávajú Simon a Connie (Archie Madewke a Ellora Torchiová), nebelošskí britskí cestovatelia – dôležitá nápoveda ohľadom zlovestnejšieho podtónu Slnovratu. Po užití psychadelických húb sa noví prišelci vyberú do lesa, až napokon prejdú drevenou bránou do zdanlivo trblietajúceho sa vymysleného sveta.

V srdci príbehu Slnovratu leží dedina predkov Hårga s radom vidieckych budov, vrátane nocľahárne, kuchyne a chrámu, zasadených uprostred rozľahlého poľa pod idylickým horským hrebeňom. Keď sa outsideri aklimatizujú v novom prostredí, zapájajú sa do stolovania, ceremónií a tancov s približne šesťdesiatimi členmi kmeňa, objavujú úzko spätý, zdanlivo benevolentný a dokonca radostný kult hedonistov, všetci odetí v na mieru upravených ľanových uniformách s runami.

Ale pod žiariacim a neúprosným slnkom sa všetko čoskoro zvrhne. Aster opäť spolupracoval s kameramanom Pawelom Pogorzelskim, častým kolegom, pričom vymyslel príbeh so stupňujúcou sa hrôzou a strachom za bezstarostného denného svetla, počas obdobia, keď vo Švédsku nikdy tak celkom nepadne noc. To ponára postavy do ešte väčšej dezorientácie a Slnovrat odhaľuje temnejšie záhady, splývajúc do halucinogénneho šialenstva.

„Je to príbeh o žene, ktorá prichádza o rozum aj stabilitu, a podľa mňa je zaujímavé vystaviť ju stresujúcej situácii, kde slnko stále svieti a nemožno rozlíšiť ani noc odo dňa,“ hovorí Aster. „Má to tematický význam, nakoľko Dani vlastne vôbec priamo neskúma svoju situáciu.“

Na začiatku si Aster zriedka predstavoval Slnovrat ako horor, skôr videl projekt ako veľké dobrodružstvo, odohrávajúce sa v zvláštnom hermeticky uzavretom svete. „Keď prichádzajú Američania na scénu, vchádzajú perlovými bránami do novej ríše,“ hovorí Aster. „Vnímali sme to asi tak, ako keby antropológ pristupoval ku Candy Landu – ako vytvoríme úplne nové miesto, na ktorom môžu postavy skutočne žiť? Kľúčovým pre nás bolo vytvoriť svet, do ktorého by sa publikum vedelo ponoriť, žiť a vnútorne ho pochopiť. Takže na konci by bol tento záhadný kmeň komplexne zadefinovaný.“

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.