Potrebujete digitálny detox? Odpovedzte na týchto 8 bodov

digitalny detox

Čo vás prvé napadne, keď počujete slovné spojenie digitálny detox? Očista, deficit, prázdnota…. Aj také môžu byť pocity človeka, ktorý je s digitálnym svetom spojený denne. A položme si ruku na srdce, kto v dnešnej dobe nie je? Počítače, mobily, notebooky, televízie či tablety používame v práci, ale aj v súkromí. Skutočne potrebujeme smartfón pri zaspávaní, vstávaní, na toalete, v reštaurácií, na stretnutí s priateľmi či v prírode?

Ak trávite viac ako 8 hodín denne pred obrazovkou počítača, TV, tabletu či telefónu, pravdepodobne vás pohltili digitálne technológie a ste závislí. Prístup k internetu má dnes viac ako 3,5 miliardy ľudí. Využívame ho však efektívne? Naozaj je potrebné niekoľkokrát do dňa zapínať telefón, bez toho aby nám na ňom zablikalo upozornenie? Až 58 % ľudí nevydrží ani hodinu bez kontroly svojho milovaného smartfónu a 54 % si ho dokonca kontroluje aj v noci. A čo urobíte ráno ako prvé? Až 50 % z nás vstáva s mobilom v ruke.

Ako nám to škodí?

Podľa výskumov digitálne technológie spôsobujú problémy so spánkom a pozornosťou. Sociálne siete zas spôsobujú úzkosť a depresiu a o možnej závislosti ani nehovoríme. Smartfóny či televízie navyše vyžarujú modré svetlo alebo svetelný smog, ktorý má veľmi škodlivé pôsobenie na naše oči, pokožku, ale aj telo. Takéto svetlo môže výrazne narušiť náš spánkový biorytmus a privodiť množstvo zdravotných problémov.

Vyskúšajte digitálny detox

Tých, ktorých trápia zdravotné problémy a nevedia, čo za nimi stojí, je najvhodnejšie úplne radikálne riešenie. To znamená, odstrániť všetky digitálne technológie z každodenného života aspoň na týždeň. Dočasne sa zbavte televízie, prístupu na internet, počítačov, notebookov a smartfónov. Pre riadnych digi-závislákov to bude skutočne ťažký oriešok, ale odmena sa dostaví v podobe zlepšenej pamäte, vyššej produktivity, lepšej harmónií tela i duše, kvalitnejšieho spánku a fyzického zdravia.

Potrebujete digitálne technológie využívať vo svojej práci? Skúste ich obmedziť na minimum. Vylúčte zo svojho života nepotrebné sociálne siete a hneď ušetríte niekoľko hodín denne. Vedeli ste, že používatelia facebooku majú nižšie sebavedomie a symptómy depresií? Tiež potrebujete každý tretí deň pridávať na modrú plochu fotky, čo práve robíte, kde ste alebo s kým ste? Jedlo neochutnáte bez toho aby ste ho odfotili telefónom a nezavesili na instagram?

Podľa výskumov sa týždeň bez sociálnych sietí prejaví v náraste pocitu šťastia. Viac sa totiž oplatí investovať čas do skutočných zážitkov a reálneho života. Ak vaša známa nemá na facebooku či instagrame fotku svojho dieťaťa, ešte neznamená, že žiadne nemá. Len si chráni svoje súkromie a má kontrolu nad digitálnymi technológiami, nie oni nad ňou.

Alarmujúce fakty, ktoré vám prezradia, že ste závislí na digitálnych technológiách:

  1. Vstávate a zaspávate pri smartfóne.
  2. Beriete si telefón aj na WC.
  3. Na káve s priateľmi pozeráte do mobilu.
  4. Denne pridávate na sociálne siete fotky a statusy.
  5. Pozeráte TV pri jedle.
  6. Často si kontrolujete telefón bez toho, aby vám niekto volal, či napísal.
  7. Nikdy sa nevzdialite od smartfónu ďalej ako na 1 meter.
  8. Trávite viac času pri obrazovkách ako s rodinou.

Pokiaľ ste odpovedali aspoň na 5 odpovedí kladne, pravdepodobne potrebujete digitálny detox! Naordinujte si ho čím-skôr.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.