Horor Kliatba kvíliacej ženy desí divákov v kinosálach

Obrázok s odkazom na Conepovies hra s otázkami pre hlbšie rozhovory www.conepovies.sk

Kliatba kvíliacej ženy trhá zo stoličiek všetkých divákov. Už ste boli na tomto horore? La Llorona. Plačúca žena. Desivý prízrak, chytený medzi nebom a peklom. Už len zmienka jej mena desí po svete celé generácie. Počas života v záchvate žiarlivosti utopila svoje deti, no vzápätí sa za nimi so žalostným plačom vrhla do rozbúrenej rieky.

Teraz plače naveky. Jej slzy sú smrteľné a kto v noci začuje jej volanie smrti, je zatratený. La Llorona sa zakráda tmou a loví deti v zúfalom pokuse nahradiť vlastné. Stáročiami sa jej nenásytná túžba stáva čoraz väčšou… a jej metódy čoraz desivejšími.

V sedemdesiatych rokoch dvadisiateho storočia sa La Llorona v Los Angeles zakráda nocou – za deťmi. Ignorujúc strašidelné varovanie znepokojnej matky, podozrivej z ohrozovania detí, sa sociálna pracovníčka so svojimi malými deťmi čoskoro ocitne v hrôzostrašnej pasci. Jedinou nádejou, ako uniknúť smrteľnému hnevu La Llorony zostáva kňaz zbavený ilúzií, ktorý na pomedzí strachu a viery pomocou mysticizmu vyháňa zlo.

Vystríhajte sa pred jej chladným kvílením… nezastaví sa pred ničím, aby vás pohltila do svojej temnoty. Jej muky už nič nezmierni. Jej dušu už nič nespasí. Niet úniku pred prekliatím La Llorony.

Vďaka New Line Cinema a producentovi Jamesovi Wanovi v Kliatbe kvíliacej ženy ožíva ikonická latinskoamerická legenda v originálnom horore, ktorý je celovečerným režisérskym debutom  Michaela Chavesa, inovatívneho filmára, ktorý má na konte množstvo ocenení za krátky film The Maiden.

Film sa odohráva v roku 1973 v Los Angeles a rozpráva príbeh Anny Tate-Garcia (Linda Cardellini) sociálnej pracovníčky a ovdovenej osamelej matky, ktorá len s ťažkosťami hľadá balans medzi svojimi dvomi úlohami, pričom sa stále vyrovnáva so stratou manžela.

Ako ateistka, pôsobiaca v meste plnom veriacich, sa Anna počas práce musela viaskrát vysporiadať s mnohými poverami, pričom objavovala aj osobných číhajúcich démonov. Keď ju však privolajú do domu Patricie Alvarez (Patricia Velasquez), kde nájde jej dvoch malých synov zamknutých v skrini, vysvetľuje si zúfalú snahu vystrašenej matky ako nebezpečný znak zneužívania.

Hoci je Anna odhodlaná zabezpečiť Patricii potrebnú pomoc, najprv sa sústreďuje na bezpečnosť detí. Keďže Anna netuší, akej skutočnej hrozbe čelia, nevie si ani len predstaviť, čo rozpúta a akú skazu spôsobí, keď ich matku umiestni do psychiatrickej liečebne a deti vezme do ochrannej starostlivosti.

Počas hlbokej noci sa chodbami detského ústavu, kde obaja chlapci spia, začne ozývať strašidelný plač… Keď ich telá neskôr vytiahnu z rieky, ich úzkostná matka obviňuje Annu a zanecháva jej desivé varovanie: La Llorona teraz má jej deti… ale Annine by mohli byť ďalšie na rade.

Keď zavládne tma a jej deti počujú hrozivý plač kvíliacej ženy, musí Anna čeliť realite Patriciinho tvrdenia – legendárny duch prenasleduje deti v súčasnom Los Angeles… a jej vlastné detičky sú ďalšou korisťou.

Anna vkladá svoje posledné nádeje do Rafaela Olvera (Raymond Cruz), bývalého kňaza preorientovaného na curandero (liečiteľstvo), ktorý sa na tento boj pripravoval celý život. Pomocou silnej viery a arzenálu spirituálnych totemov sa Rafael spája s Annou a jej deťmi, aby sa uchránili a ozbrojili pred útokom. Keď zavládne noc, La Llorona vypustí svoj zúrivý hnev v plnej sile

Producentmi filmu sú James Wan (Aquaman), Gary Dauberman (scenár k filmom To a Annabelle) a Emile Gladston (Army of One) a pre Michaela Chavesa bude Kliatba kvíliacej ženy celovečerným režisérskym debutom.

Vo filme sa predstaví Linda Cardellini (oscarová snímka Green Book, seriál Bloodline z dielne Netflixu), Raymond Cruz (televízny seriál Breaking Bad, film Training Day), Patricia Velasquez (televízny seriál Arrested Development, filmová séria Múmia) a Marisol Ramirez (televízny seriál NCIS: Los Angeles), ďalej Sean Patrick Thomas (filmy Holičstvo, Halloween: Vzkriesenie), Jaynee-Lynne Kinchen (film Nesmrteľný) a nováčik Roman Christou.

Scenár k filmu napísali Mikki Daughtry a Tobias Iaconis (Five Feet Apart). Richard Brener, Dave Neustadter, Walter Hamada, Michelle Morrissey a Michael Clear boli vedúcimi produkcie. Chavesov štáb tvoril hlavný kameraman Michael Burgess (kameraman v Aquamanovi) a množstvo skúsených hororvých tvorcov – vedúca výpravy Melanie Jones (Insidious: Posledný kľúč), vedúci strihu Peter Gvozdas (Očista) a kostýmová výtvarníčka Megan Spatz (Slice). Hudbu zložil Joseph Bishara (filmy Insidious).

New Line Cinema predstavuje Kliatbu kvíliacej ženy z dielne An Atomic Monster/Emile Gladstone Production. Film sa premieta v 2D, vo formátoch s pohyblivými sedadlami, Dolby Cinema, ScreenX a IMAX od 19. 4. 2019 a je celosvetovo distribuovaný Warner Bros. Pictures.

O VÝROBE

Pred vznikom hororov bol na svete zdrojom strachu folklór. Najlepšie príbehu pretrvajú, ale len máloktorý si udrží silu desiť tak ako La Llorona.

Matka, opovrhnutá žena, vrahyňa, legenda… Je kvíliacou ženou, ktorá snorí popri riekach a vodných kanáloch, čakajúc v tme, aby vás odvliekla, ak sa nesprávate slušne, alebo sa neskoro potulujete. A posledná vec, ktorú budete počuť, je jej strašidelný výkrik: ¡Ay, mis hijos

La Llorona je jedna z najikonickejších a najznámejších postáv latinskoamerického folklóru. Jej desivý, nekonečný lov po detských dušiach, ktoré majú nahradiť jej vlastné deti, ktoré sama utopila, bol vždy zdrojom nočnch mor pre generácie detí. Jej príbeh získal vlastný život počas stáročí ústneho podávania. A napriek rozličným obmenám počas vekov sa jedna vec vo všetkých formách a jazykoch nemení – stále neskutočne desí všetkých, ktorí si ho vypočujú.

             „Keď som prišiel do Ameriky, bola jedným z prvých príbehov, ktoré mi ľudia rozprávali práve legenda o La Llorone,“ hovorí producent James Wan. „Keď ľudia pozerajú moje filmy, zrejme si myslia, že milujem strašidelné príbehy. Majú pravdu, ale za La Lloronou sa skrýva omnoho viac. Zasiahne vás to v najhlbších úrovniach hrôzy a dotkne sa strachu, o ktorom ste ani netušili. Pochopíte, prečo je neodlúčiteľnou súčasťou života, keď dospievate. Úplne som sa zafixoval na ten príbeh. Pomyslel som si, že to je úžasná, desivá postava, ktorú treba dostať na plátna kín.“

             La Llorona má príbeh, ktorý generácie rodín rozprávali svojim deťom a sila tohto dedičstva bola pre režiséra Michaela Chavesa inšpiráciou na ceste k širšiemu publiku. „Keď sme film pripravovali, chcel som sa porozprávať s čo najväčším množstvom ľudí, ktorí s týmto príbehom vyrastali a dokonca aj so starými mamami, ktoré im ho ako deťom rozprávali. Fascinujúce na tom je, že nikdy nezaznel dvakrát rovnako. Čím viac ľudí sme oslovili, tým viac odtienkov a variácií sme počuli, ale v každom rozprávaní bol skutočný pocit údivu a hrôzy. Bol som nesmierne vďačný za otvorenosť, s akou ma vtiahli do príbehu a skutočne som im chcel vzdať hold natočením  filmu.“

             Herečka Linda Cardellini si myslí: „Či už veríte, alebo nie, niečo na tomto príbehu sa vám dostane pod kožu, nech ste kýmkoľvek, kdekoľvek vo svojom živote, keď si vás nájde, pretože každý máme mamu, každý sme boli dieťaťom a mnohí máme aj vlastné deti.“

             Pre producenta Wana presiahla táto príležitosť jeho vlastnú posadnutosť príbehom. „La Llorona je kultúrnym fenoménom a miláčikom najväčších fanúšikov hororu na svete. Takže keď prišiel tento projekt, chcel som mu predovšetkým pomôcť úspešne odštartovať, aby diváci mohli vidieť, ako ich milovaný príbeh ožíva na striebornom plátne.“

ZAPAĽOVANIE SVIEČOK

             Kliatba kvíliacej ženy sa zameriava na pôvodný príbeh, ktorý oživuje kvíliacu ženu v roku 1973 v Los Angeles a skríži cestu Anne Tate-Garcia, sociálnej pracovníčke a ovdovenej osamelej mame, ktorá o legende s desivým dopadom na jej rodinu, nikdy predtým nepočula.

             Linda Cardellini hovorí, že keď ju s úlohou oslovili, nemohla odolať komplexnej hrdinke v srdci filmu. „Keď som si prečítala scenár, páčilo sa mi, že nie je o niečej žene alebo sestre. Je to skutočne o žene, ktorá bojuje proti osudu, aby sa rodina nerozdelila, a je ochotná zaplatiť aj tú najvyššiu cenu, aby svoje deti ochránila. Páčilo sa mi, že príbeh vnímame jej očami. A pravdupovediac, predstava účinkovať v plnohodnotnom horore bola tiež svojim spôsobom vzrušujúca,“ dodáva so smiechom.

             Wan bol ako dlhoročný fanúšik Cardellini nadšený, keď ponuku prijala. „Linda má obrovský talent a jej účinkovanie vo filmoch je veľmi pôsobivé, no aj tak – keď pozerám jej filmy, celkom zabudnem, že sa pozerám na Lindu, pretože úplne splynie s postavou. Takže sme mali veľké šťastie, že sa pridala a zahrala si v tomto filme.“

             Anna prišla o svojho manžela, ktorý pracoval ako detektív v Los Angeles, a tak ostala na výchovu ich dvoch malých detí Chrisa (Roman Christou) a Samathy (Jaynee-Lynne Kinchen) sama. Hoci sa naplno angažuje vo svojej práci, robí, čo môže, aby sa venovala deťom a s podporou Coopera (Sean Patrick Thomas), partnera zosnulého manžela, sa snaží vyplniť prázdno v dome bez otca.

             Annina práca sociálnej pracovníčky v zaneprázdnenom systéme sociálnych služieb v L.A. ju zavedie do problémových domovov, kde sa má starať o zabezpečenie detí v ohrození. Hoci je dostatočne skúsená a pripravená aj na to najhoršie, nič by ju nepripravilo na to, čo ju čakalo v dome Patricie Alvarez.

             Patricia poznala a desila sa La Llorony celý život, takže vie, že keď kvíliaca žena chce vaše deti, nezastaví sa, pokým ich nezíska. „V našom filme prichádza La Llorona počas troch dní a troch nocí,“ hovorí Patricia Velasquez, ktorá hrá rovnomennú postavu. „Každá noc je o niečo náročnejšia… a toto je Patriciia posledná.“

             Hoci Annina nočná mora sa len začína, Patricia Alvarez je už v zúfalom poslednom ťažení tej svojej. Producentka filmu, Emily Gladston vysvetľuje: „Patriciine deti boli označené, takže im spravila ochrannú kuklu v skrini, aby ich ochránila pred La Lloronou. Keď Anna nájde chlapcov zamknutých v skrini, urobí samozrejme to, čo by spravil v jej odbore každý – zoberie ich zo skrýše a umiestni do ochrannej starostlivosti… a výsledok je zdrvujúci.“

             „Hovorí sa, že cesta do pekla je vydláždená dobrými úmyslami,“ vraví Cardellini. „Myslím si, že Anna ide Patriciinej rodine pomôcť s dobrým úmyslom. Ale výsledkom je, že zatratí deti aj seba. A je to niečo skutočne desivé pre kohokoľvek, kto by niečomu takémuto čelil.“

             Úzka spolupráca v spoločných scénach medzi Lindou Cardellini a Patriciou Velasquez bola pre režiséra Chavesa jedným z najväčších príjemných prekvapení. „Linda a Patricia sú mamami aj v skutočnom živote, takže tieto úlohy sú pre matky desivé,“ popisuje, „ale obe to zvládli! Načreli do niečoho veľmi ľudského a základného a už len keď sa pozeráte, ste uchvátení a ohromení.

              Cardellinidodáva, „Vo filme sú isté momenty, na ktoré sa mi ako rodičovi ťažko pozerá. Michael je veľmi vizuálny režisér a je veľmi otvorený nápadom, takže to bola skutočne tvorivá spolupráca. Chcel zachytiť skutočný pocit, ako sme príbeh prežívali, vďaka čomu bolo hranie desivých scén vážne zábavné.“

CURANDERISMO

             Bývalý kňaz Rafael Olvera opustil cirkev, aby slúžil komunite pomocou širšej ponuky spirituálneho liečenia a ochrany ako tzv. curandero. V momente, keď Anna prichádza do Rafaelovho obchodu, vidí jej to v tvári a očiach traumatizovaných detí – skutočne zúfalo potrebujú pomoc.

             „Anna je chytená vo víre a Rafael prichádza, aby upokojil búrku,“ hovorí Raymond Cruz, ktorý sa zhostil tejto úlohy. „Je to žena, ktorá čelí ťažkým skúškam. Jej deti sú prenasledované, jej domov je v ohrození. Aby porazila toto zlo, potrebuje pomoc od človeka, ktorého presvedčenie zodpovedá hrozbe, ktorej čelí.“

              Hoci je Rafael nedôverčivý voči Anniným pohnútkam, rovnako ako ona voči jeho metódam, neochvejne sa vydáva do boja. „Rafael je na stope La Llorony,“ hovorí režisér Chaves. „Nikdy predtým jej nečelil, ale na túto chvíľu sa pripravoval už dlho.“

             „Idú do boja, aby zachránili jej deti,“ hovorí Cruz, „nie len fyzicky, duševne a emocionálne, ale aj spirituálne. Je to boj o ich duše. Jedinou šancou, ako sa vzoprieť silám temnoty, je tímová spolupráca.“

Nastáva tretia noc v La Lloroninom smrteľnom cykle – a druhá šanca už nepríde.

LIMPIAS ESPIRITUALES

V záujme úcty voči názorom a tradíciám, ktoré film inšpirovali, nechceli filmári nechať nič na náhodu a pred natkrúcaním si zavolali kňaza a curandera, aby začali výrobu s náležitou spirituálnou ochranou.

Po požehnaní kňaza, vykonal curandero očistný ceremoniál limpia použitím dymu horiacej šalvie, aby odstránil negatívnu energiu z pľacu a všetkých prítomných. „Bola to moja prvá limpia,“ prezrádza režisér, „a úplne ma to uzemnilo. Všetci sme z toho cítili veľkú silu. Nastal hlboko meditatívny okamih, ktorý ovplyvnil všetkých na pľaci.“

„Je to príjemné, keď prídu ľudia, ktorí urobia niečo veľmi pozitívne pred začatím filmovania,“ dodáva Linda Cardellini. „Na pľaci sa dejú veci, alebo ľudia ochorejú a je vždy otázne, ako tieto faktory ovplyvnia natáčanie. Tento film je temný, takže bolo milé vniesť trochu svetla pred začatím tejto cesty.“

Kliatba kvíliacej ženy sa celá nakrúcala na viacerých miestach v Los Angeles a okolí a Annin domov bol v mestskom okrese West Adams. Niekoľko dôležitých interiérov a exteriérov sa vybudovalo v neďalekom viacúčelovom priestore.

Na zasadení príbehu do mierne nostalgického roku 1973 spolupracoval Chaves s hlavným kameramanom Michaelom Burgessom, vedúcou výpravy Melanie Jones a kostýmovou výtvarníčkou Megan Spatz. „Výroba filmu si vyžaduje tím, a preto som chcel dať vedúcim oddelení čo najväčšiu slobodu na tvorbu,“ hovorí Chaves. „Mal som pocit, že čím väčšie kreatívne možnosti majú, tým lepšie sú výsledky. A vo všetkom to vypálilo veľmi dobre.“

Film Kliatba kvíliacej ženy predstavuje pre Burgessa debut v úlohe hlavného kameramana. Práve dokončil natáčanie Aquamana v úlohe pomocného kameramana, keď ho Wan odporučil Chavesovi. „Mike je skvelý kamarát a spolupracovník,“ opisuje režisér. „Je to malý film s veľmi nahusteným rozvrhom a on mu dodal veľkoleposť. Má intuitívny dar pre vytváranie záberov, ktoré presne zachytávajú podstatu miesta alebo prostredia, ktorú chcete dosiahnuť.“

Spomedzi desivých vizuálnych motívov, pohybov svetla a nedostatku svetla, ktoré Chaves a Burgess vytvárali pre kľúčové miesta vo filme, bol domov Anny a jej detí najdôležitejší, a preto bolo aj hľadanie správneho miesta prvoradou úlohou.

Vedúca výpravy Melanie Jones našťastie vypátrala dvojposchodový viktoriánsky dom v okrese West Adams, ktorý sa dokonale hodil. Hoci na druhom poschodí počas celej doby nakrúcania bývali vysokoškolskí študenti, „bol dom perfektný, dispozične ideálny a Michaelovia (Chaves a kameraman Burgess) ho milovali,“ hovorí Jones. „Mal svoj osobitý, výnimočný ráz. V mnohých viktoriánskych domoch vidíte tmavé drevo, no tento dom bol dekorovaný krásnym zlatým dubom. Pôsobil domácky, útulne a dostatočne zabývaný, aby sme doň mohli pridať 20 rokov života tejto rodiny.“

Nebolo však všetko ružové. „Dom sa musel aj premeniť, keď prichádza temnota a začína desivý pocit – škrípajúce dvere, vŕzgajúca podlaha, prievan z okien – a to všetko nájdeme v tomto dome,“ dodáva.

Ako hovorí producent Dauberman, zvyšok atmosféry filmu už dotvorila kombinácia talentu Burgessa a Jonesovej. „Michael Burgess vytvára taký krásny obraz,“ poznamenáva, „a Melanie s tímom mu poskytli ideálne plátno, kde vás straší to, čo nevidíte. Keď ste prišli na pľac, mali ste pocit, že ste naozaj u niekoho doma. Ale keď sa zhasnú svetlá, rozmýšľate, čo číha v tmavých kútoch, čakajúc na príležitosť vyskočiť. Prostredníctvom domu sme chceli rozprávať príbeh a im sa podarilo vyvolať dojem, že je obývaný, reálny, bezpečný,… ale takisto desivý.“ 

SKUTOČNÉ STRAŠENIE

Prenikajúci pocit, že v dome straší, taktiež dopomohol k autentiticte výsledku. „Majiteľ bol presvedčený, že tam niečo je a kým sme skončili s natáčaním, si to myslel v podstate aj celý štáb,“ priznáva Chaves. „Spozorovali sme zvláštne výjavy: ľudia počuli šepkanie, veci sa hýbali. A hoci som ako prvý tvrdil, že takéto veci nie sú reálne, bol som prvý, čo si pomyslel, že tu predsa niečo bude!“

V jeden teplý letný deň sa strašidelný obyvateľ domu prejavil. „Filmovali sme v kuchyni a vnútri bolo neskutočne teplo,“ spomína režisér. „Odrazu sme pocítili, ako cez dom prešiel studený vzduch a nebol to len vánok. Bol to arktický závan. Takže všetci sme boli totálne vydesení. Nastalo hrobové ticho. Potom sa ktosi ku mne otočil a hovorí – nie sme tu sami,“ smeje sa. „Takže áno, strašilo tam…“

              Cruz si na úlohu curandera priniesol mnoho vlastných rekvizít, vrátane čierneho turmalínového náramku, ktorý si zaobstaral pre vlastnú spirituálnu ochranu. A zdá sa, že ho aj potreboval. „Nakrúcali sme Rafaelov prvý stret s La Lloronou, keď ju vidieť v celej kráse po prvýkrát,“ opisuje Cruz. „Z ničoho nič mi náramok odletel z ruky. Koráliky sa rozleteli na všetky strany. Chaves hovorí – to čo bolo, do pekla? Začali sme zbierať koráliky… a tri z nich boli rozpolené. Bol to veľmi kvalitne spravený náramok z tvrdých korálikov. Ničoho som sa nedotkol, ani ho neroztrhol. Bola to energia tej scény.“

PRIVOLÁVANIE LA LLORONY

Zo súboru postáv vystupujúcich vo filme bola La Llorona najdôležitejšia a pravdepodobne aj najnáročnejšia na obsadenie. „Ako hovorí James, ste len takí dobrí ako vaše monštrum,“ hovorí producentka Emily Gladston. „Môžete mať vo filme najlepších hercov všetkých čias, ale pokiaľ by sa La Llorona nevyrovnala hodnote stáročia starého príbehu, nemali by sme nič.“

Netušili však, že kvíliaca žena čakala na svoju príležitosť na páskach z konkurzu, ktoré už mali. Herečka Marisol Ramirez sa uchádzala o rolu, ktorú napokon získala Patricia Velasquez, ale na druhý pohľad bolo jasné, pre akú úlohu sa zrodila. „V Marisolinom výkone bola istá divokosť, ktorá nám jednoducho vyrazila dych,“ spomína Chaves. „Bola na konkurze na Patriciu, ale temnota a živočíšna dravosť, ktorú do toho vniesla bola čistá La Llorona.“

Napriek trojhodinovej príprave make-upu a vlasov dvakrát denne bola pre herečku táto úloha splneným snom. „Vždy som chcela hrať pôvodcu strachu v desivom filme,“ hovorí. „Ponuka stelesniť túto slávnu legendu, s ktorou sme všetci vyrastali, bol sen z celkom iného súdka.“

              Trojhodinový rituál nanášania a následného odstraňovania make-upu, zubov, rúk, príčeskov, gélu, vody a potom kontaktných šošoviek bol neoddeliteľnou súčasťou skúsenosti, ktorú herečka nazýva „intenzívnou, vzrušujúcou a neskutočne podnecujúcou. Michael je skvelý, milý a nápomocný. Obsadenie bolo úžasné. Vizážistický a vlasový rituál bol miestami únavný, ale zároveň bol obrovskou premenou. Posledná vec, ktorú sme nasadili, boli šošovky a keď si ich dáte, máte skutočne pocit, že chodíte po inom svete.“

             „A vždy s úsmevom,“ poznamenáva Michael Chaves. „Pod make-upom sa skrýva najmilšia, najzábavnejšia a najláskavejšia osôbka, akú môžete stretnúť. Ale keď bola na pľaci – poviem vám, bola fakt desivá!“

Obrázok s odkazom na Conepovies Komunikačná kartová hra
Predchádzajúci článokPaulo Giordano a Požierači neba: Príbeh z horúceho Talianska
Ďalší článokTrefné ilustrácie, ktoré vyobrazujú spolunažívanie partnerov
Každý deň sme iné... Vitaj medzi nami! O všetkom čo ženy zaujíma.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.