V šatníku filmových hrdiniek komédie ŠŤASTNÝ NOVÝ ROK

Táňa Pauhofová
Obrázok s odkazom na Conepovies hra s otázkami pre hlbšie rozhovory www.conepovies.sk

Hovorí sa, že za všetkým treba hľadať ženu a v prípade filmu ŠŤASTNÝ NOVÝ ROK, ktorý bude mať slovenskú premiéru 5. decembra, to platí niekoľkonásobne. To, že v hlavných úlohách sa predstavia herečky Táňa Pauhofová, Antónia Lišková, Gabriela Marcinková, Zuzana Norisová a Emília Vášáryová je samo o sebe zárukou kvalitných hereckých výkonov a skvelej zábavy, ak by však nebolo rúk šikovnej módnej a filmovej štylistky, film by nemal ten správny vizuálny zážitok. Minimálne pre nás ženy.

Správne navrhnuté a naštylizované kostýmy nielenže dokážu hravo pozdvihnúť herecký výkon, ale aj podčiarknuť jeho komplexnosť, zadefinovať postavu a dodať konkrétnej scéne akýsi rozmer naviac. O práci módnej a filmovej štylistky a o tom, ako to vyzeralo v zákulisí príprav komédie ŠŤASTNÝ NOVÝ ROK, nám porozprávala Sandra Žigová. 

Čo všetko práca filmovej kostymérky/štylistky obnáša a čo je na nej najnáročnejšie?

Pre mňa ako štylistku to v praxi znamená, že som univerzálny umelec na rôzne typy stylingu – čiže obliekania, stylingovania. A jeden z nich je práve film. Ku každej práci pristupujem profesionálne, s veľkým nasadením a svojím srdcom. Práca pri filme je veľmi náročná časovo a tiež sa musím veľmi koncentrovať, vcítiť sa do jednotlivých postáv, odhadnúť ich charakter a naznačiť ho v kostýme, odosobniť sa od svojho vlastného vkusu a vcítiť sa maximálne do scenára.

Inšpirácia je veľkou a podstatnou súčasťou umeleckých povolaní. Kde ju naberáte Vy?

Pre mňa je inšpiráciou každodenný život – senzitívne vnímať, nasávať, ukladať si nevšedné zážitky do seba a používať ich neskôr pri práci. Tiež závisí od druhu práce, ako ktorá inšpiráciu potrebuje a už konkrétnym projektom.

Ako ste sa dostali k práci na filme ŠŤASTNÝ NOVÝ ROK?

Oslovila ma producentka a scenáristka Adriana Kronerová, s ktorou nás už v minulosti spojil spoločný projekt.

Ako vyzeral taký bežný natáčací deň pre Vás ako štylistku?

Kedže kostýmy závisia od lokácie a tie sme striedali často, striedate často aj kostýmy. Veľakrát sa k roztočenému kostýmu ešte vraciate na inej lokácii, je preto nutné mať detailne vypracovaný kostýmový scenár. Vstávalo sa bežne veľmi skoro ráno a často sme točili aj v noci. Je to ťažká práca, ale aj veľmi krásna, lebo som svedkom a súčasťou vzniku niečoho kreatívneho.

Už z ukážok je zjavné, že každá z hlavných hrdiniek má svoj vyhranený štýl. Ako by ste ich charakterizovali?

Vyhranený štýl vychádzal z charakteru každej postavy, podrobne naštudovanom scenári a konzultáciami s Adrianou (Kronerovou, pozn.red.) Štýl kostýmov jednotlivých postáv vyplýval z ich charakterov vo filme – každá ma nejaký život, osobnosť, ktorá ovplyvňuje štýl obliekania. Tak napríklad Táňa Pauhofová je učiteľka tanca, má umeleckého ducha, má štylizovaný šatník, romantický a avantgardný. Antónia Lišková je zase mama, praktická, má rada jednoduché veci, škandinávsky štýl, chladné farby. Zuzana Norisová má cukríkový šatník, veci nápadné, ligotavé, dobre sa cíti v zlatej a čiernej. Gabriela Marcinková je väčšinu roka v horskom hoteli, prispôsobuje sa trošku prostrediu s náznakom uniformity, napríklad v zemitých farbách, ale stále je u nej dôležitá ženská silueta. Emília Vášáryová je dáma, oblieka sa do elegantných farieb ako červená, tmavomodrá, šatník je klasický, podporujúci jej krásu a pôvab.

Čo všetko ste museli vziať pri výbere kostýmov do úvahy?

Výber kostýmov musí vždy sedieť typu filmu, ako ho scenáristka cíti, čo ním chce povedať. Film, ktorý sme natočili, je zo súčasnosti, typ oblečenia má byť súčasný a nadčasový, čo nikdy nevyjde z módy. Každá z postáv má svoj charakter, svoju povahu, náladičku a kostýmom dopomáhame divákovi lepšie pochopiť jeho esenciu.

Odkiaľ ste získavali oblečenie?

Od návrharov, ale i z dostupných butikov z Bratislavy, Viedne či Prahy.

Nejaké obľúbené looky, na ktoré sa môžeme tešiť?

Mňa bavilo obliekať všetkých, pretože každý mal iný charakter, ale možno pre mňa, teda k čomu ja trošku viac inklinujem vkusovo, bolo obliekanie Táne Pauhofovej a Antónie Liškovej.

A na záver, z pohľadu módnej štylistky – dá sa štýl v obliekaní naučiť a časom vypilovať, alebo môže byť prirodzenou súčasťou človeka?

Dá sa vypilovať, dokonca bez driny. Pilovaním sa ale ničomu novému nepriučíte, je dôležité vedieť si vyberať z rôznych typov práce štylistky a byť tak čo najviac univerzálna, ale bez prirodzeného talentu a lásky k tejto práci je to len utrpenie.

Sandra Žigová pracuje ako módna štylistka už 25 rokov. Začínala v českej edícii časopisu ELLE, na Slovensku neskôr pracovala pre časopis EVA. Medzi jej najvýznamnejšie práce patria: styling a supervízia katalógov Kenvelo, Elite Model Look, Československo má talent, film Cuky a Luky a komédia ŠŤASTNÝ NOVÝ ROK. Sandra je tiež osobná štylistka speváčky Lucie Bílej a prezidentky Slovenskej republiky Zuzany Čaputovej.

Obrázok s odkazom na Conepovies Komunikačná kartová hra
Predchádzajúci článokCestovanie s Alešom: Spoznávanie Hongkongu 1/4
Ďalší článokKeď modelky vykročia nesprávnou nohou
Každý deň sme iné... Vitaj medzi nami! O všetkom čo ženy zaujíma.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.