Zabudnite na stres: Pomôžu vám tieto potraviny

Začína to ranným budíkom, ktorý mal zvoniť už pred pol hodinou. Pokračuje dlhými kolónami v aute, hubovou polievkou od šéfa, množstvom nahromadených e-mailov a nezhody s kolegami. Dlhý deň v práci sa končí hádkou s partnerom. Stres!

stres

Stres postihuje približne jedného zo štyroch pracovníkov a zo štúdií vyplýva, že s ním súvisí 50 až 60 percent všetkých vymeškaných pracovných dní. Pokiaľ sa mu však chcete vyhnúť čítajte nasledujúce riadky.

Niekedy sa oplatí zahryznúť do tých správnych potravín!

Vyvolávačmi stresov sú rozličné ťažko zvládnuteľné životné okolnosti, označované ako stresory – prekvapenie, zľaknutie, radostná či smutná správa.

Slovo stres  má síce anglický pôvod, ale zdomácnelo takmer vo všetkých krajinách. Predstavuje  chorobu modernej doby a znamená, že organizmus je v stave trvalého ohrozenia, čo má za následok vyčerpanie, nedostatočnú odolnosť voči vonkajším infekciám, duševnú únavu a frustráciu. Je pravda, že v dnešnom civilizovanom svete žijú všetci ľudia viac-menej v strese.

Upravte si jedálny lístok

Máte nepríjemné vzťahy doma alebo na pracovisku? Žijete preto v ustavičnom nervovom napätí? Je nevyhnutné upraviť si jedálny lístok tak, aby smeroval k posilneniu organizmu. Odporúča sa zvýšená konzumácia rýb, zeleniny a ovocia. Vhodné je veľa piť, najmä bylinkové čaje (rumančekový, medovkový) a nešetriť rascou. Snažte sa vyhýbať ostrým koreninám a pochutinám, obmedziť sladkosti a podľa možností nejesť nič vyprážané. Mnohí dietológovia vyzývajú psychiatrov, aby viedli pacientov k dodržiavaniu zásad správnej výživy, lebo strava chudobná na vitamíny znižuje schopnosť organizmu čeliť životným ťažkostiam.

Vyskúšajte antistresové faktory

Existujú tzv. antistresové faktory, čiže látky, ktoré spôsobujú zvýšenú odolnosť  a obranyschopnosť proti stresu. Tieto antistresové  faktory sa nachádzajú najmä v pečeni, predovšetkým v bravčovej, v obilninových klíčkoch, kvasniciach, sójovej múke a zelenine. Výskumy naznačujú, že ľudia ohrození stresom by do svojho jedálneho lístka mali zaradiť čo najväčšie množstvo týchto potravín. V takýchto chvíľach sa vo zvýšenej miere odbúrava hormón dobrej nálady sérotonín. Usudzuje sa, že tvorba sérotonínu u ľudí mimoriadne náchylných na stres je nižšia, ako vyžaduje zvýšená záťaž organizmu.

Ovocie a zelenina

Utišujúce účinky na stres má určite zeleninovo-ovocná diéta. Psychiatri odporúčajú rajčiny všetkým, ktorí sú v nervovom napätí a prežívajú stres, pretože obsahujú bróm a majú upokojujúce účinky. Tak isto aj cesnak, ten dokáže utíšiť duševnú rozhádanosť. Liečivé účinky má strúčik cesnaku konzumovaný 3-krát denne.  Med je vďaka bohatému obsahu minerálnych látok, enzýmov, ovocného i hroznového cukru a komplexu vitamínov B tou pravou potravinou pre nervy. Účinné sú 2-3 lyžice medu denne. Drobná a jemná rastlinka rumanček sa odporúča na každodenné stresy. Vďaka svojím uvoľňujúcim vlastnostiam upokojuje dušu a pozdvihuje ducha. Môžete ju využívať na prípravu relaxačného čaju alebo do kúpeľa.

Vitamíny, minerály a iné látky

Výskumy zistili, že ľudia, ktorí trpia čo i len nepatrným nedostatkom vitamínu B, kyseliny listovej, ľahko podliehajú stresom a depresiám a mávajú zlú náladu. Nedostatok vitamínu C podporuje vznik stresu a celkovo znižuje odolnosť proti chorobám. Navyše vitamín C zlepšuje využitie železa v tele. Provitamín A, betakarotén, posilňuje obranyschopnosť a zvyšuje odolnosť organizmu voči záťažovým situáciám. Trvalý stres spotrebúva v tele aj horčík. Dôsledkom tohto stavu môže byť dokonca zúženie ciev a zvýšenie krvného tlaku. Naopak, veľmi významná je ochranná funkcia horčíka proti negatívnym dôsledkom stresu. Ak bunky nemajú dostatočné množstvo vápnika, nastáva predráždenie nervov. A aby sa vám darilo ovládať stres, potrebujete udržať rovnovážny pomer sodíka a draslíka v strave. Recept na zvládnutie stresu znie: menej soliť a konzumovať väčšie množstvo banánov, fíg, marhúľ, čiernych ríbezlí alebo rajčín.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.