Ak si prvýkrát kupujete modernejšie (nemusí byť nutne nové) auto s dieselovým motorom, je možné, že to bude vaša prvá skúsenosť s filtrom pevných častíc (DPF). Iste, v každom aute je hneď niekoľko rôznych filtrov, ale je to práve DPF, ktorý v istom zmysle vyžaduje pravidelnú starostlivosť.
Akú má úlohu?
Najskôr si však v stručnosti povedzme, čo vlastne filter pevných častíc robí. Jeho úloha je zrejmá už z jeho označenia: zachytáva pevné častice výfukových plynov, ktorých dieselové motory produkujú násobne viac ako benzínové (preto jeho použitie len v dieseloch).
Keďže ide o filter, zrejmé je aj to, že sa používaním postupne zanáša. Ak by ste ho však mali hneď meniť, robili by ste to niekoľkokrát za rok. A tu prichádza na rad tá spomínaná starostlivosť o DPF.
Každé auto, ktoré je vybavené filtrom pevných častíc, má aj funkciu jeho regenerácie. A aj keď o potrebe jej vykonania vás upozorní riadiaca jednotka, ktorá aj upraví chod motora tak, aby sa zvýšila teplota výfukových plynov (na viac ako 500 °C), ktoré potom zachytené čiastočky vypália, bez vášho pričinenia to nepôjde.
Ako sa oň starať?
Aby regenerácia DPF prebehla v celom rozsahu, je potrebná zhruba 15-minútová plynulá jazda v stredných otáčkach so zaradeným vyšším prevodovým stupňom. Teoreticky to nie je nič zložité, ale situácia v premávke nie vždy umožňuje tento proces absolvovať v požadovanej dĺžke.
Nemusíte sa báť, že sa vášmu filtru pevných častíc niečo stane akonáhle prvýkrát neabsolvujete jeho regeneráciu v plnom rozsahu. Avšak z dlhodobého hľadiska je opakované neabsolvovanie kompletnej regenerácie (alebo dokonca ignorovanie jej potreby) veľkým problémom.
DPF by sa v takomto prípade úplne zaniesol a to až do takej miery, že ďalšia regenerácia by už bola neúčinná. Jazda s takto znečisteným filtrom pevných častíc by sa prejavila na zhoršenej výkonnosti vozidla a hrozilo by aj poškodenie motora. V takejto situácii by ostávalo len vymeniť DPF alebo ho dať profesionálne vyčistiť.
Zdroj obrázka:
Autor: Prostock-studio / Shutterstock.com