V novom filme Arctic: Ľadové peklo, ktorý je o boji o prežitie, stvárňuje dánsky herec Mads Mikkelsen bádateľa Overgårda, ktorý uviazol v človekom nedotknutej divočine. Vidí iskierku nádeje, keď neďaleko havaruje záchranný vrtuľník. Hoci je pilot mŕtvy, podarí sa mu zachrániť život mladej ženy (Maria Thelma Smáradóttirová) a to ho prinúti postaviť sa živlom a oboch zachrániť.
Prvý celovečerný film Arctic: Ľadové peklo brazílskeho YouTubera a režiséra hudobných videí Joa Pennu, ktorý mal premiéru na Festivale v Cannes, je výnimočný svojim naturalizmom a autenticitou. Úmorná 19-dňová produkcia v teréne na Islande bola pre herca zo seriálu Hannibal a filmov Rogue One: A Star Wars Story či Dr. Strange najťažším a aj najnáročnejším nakrúcaním,ktoré kedy absolvoval.
Na Festivale v Cannes si magazín VICE sadol s Mikkelsenom, aby prediskutovali film o prežití, jeho prípravu (alebo jej nedostatok) a aj to, prečo je dôležité brať úlohy kvôli sebe a nie pre niekoho iného.
Ako
ste sa dostali k tomuto projektu? Je to taký zvláštny film…
Mads Mikkelsen: Bolo to vlastne vďaka Marthe De
Laurentiisovej, jednej z producentiek seriálu Hannibal. Bola súčasťou projektu
a odporučila mu [režisérovi Joeovi Pennovi], že by ma mohol zvážiť. Potom mi
zavolala a spýtala sa, či mám scenár, a ten ležal na spodku kopy, pretože toho
mám na čítanie veľa. Tak som si ho zobral a celý sa mi veľmi páčil. Vedel som,
že film je o boji o prežitie, ale zamiloval som sa do jednoduchosti príbehu:
rozdiel medzi prežitím a prežívaním, necítiť sa vo svete osamelý, mať vôľu
nevzdať sa a nezomrieť, pretože niekto vás drží za ruku. Bolo to podľa mňa
nádherné. Film akéhokoľvek žánru musí mať silný príbeh a tento bol skutočne
krásny.
Aký
ste mali pocit zo spolupráce s režisérom, ktorý pracuje na celovečernom filme
prvýkrát?
Dobrý! Nie je to pre mňa prvá spolupráca tohto druhu a
myslím, že takto vyzerala polovica mojich filmov!
Je
to vedomé rozhodnutie spolupracovať s neskúsenými režisérmi?
Nie je to úplne vedomé rozhodnutie, ale zdá sa, že máme niečo spoločné. Páči sa
mi, keď sú ľudia radikálni a nerobia žiadne kompromisy. Je to ich prvý [film] –
a hovoria si: „Toto je moja šanca! Takto to budem robiť!“ Vidieť to i u
ostrieľanejších režisérov, ale väčšinou skôr u tých začínajúcich. Hovoria si:
„Seriem na svet, viem, čo chcem!“ Chápete? Milujem to.
Keď
si vyberáte projekty, vždy sa rozhodujete po prečítaní scenára?
Hej. NIKDY v živote by som nepristal na niečo, čo som nečítal. A nikdy by som
nepracoval na niečom, čoho režiséra som nestretol. Príbeh sa mi musí fakt
zapáčiť a ak tam je niečo, čomu nerozumiem, ak s režisérom nesúhlasím, ale
myslím si, že má istú iskru, možno si poviem: „No, síce nesúhlasím, ale je to
zaujímavé, je to cool!“ Takže, musí tam byť kombinácia týchto dvoch faktorov. A
po tretie, potom ide o moju úlohu a celé zvyšné obsadenie filmu. Ale to sú moje
dva najhlavnejšie dôvody.
Keď
ste si prečítali scenár filmu Arctic: Ľadové peklo, vedeli ste, že
podmienky budú drsné, však?
Tušil som to! Ale veľmi som sa na to nesústredil, takže som si uvedomil, čo sme
robili, až keď sme boli na mieste…
Vôbec
ste sa nepripravovali?
Nie, nepripravoval som sa, pretože ani moja postava sa nepripravovala! Bol len
na ceste domov a potom havaroval! A tak aj ja. Fyzicky som sa nepripravoval,
ale čo sa týka príbehu, som sa, samozrejme, pripravil. S Joeom sme si prešli
všetko. Boli sme na rovnakej vlne a aj keď sme sa zhodli vo veci príbehu
minulosti mojej postavy, napokon sme to nechceli ukázať.
Je
to skôr o minulosti ženskej postavy ako o jeho minulosti.
Hej, ale aj pre neho je to veľmi dôležité a to trošku naznačuje aj čosi o ňom.
Ale nechceli sme skĺznuť do nostalgického spomínania. Páčilo sa mi, že sme do
toho neskĺzli… Hovorím tomu pasca. Iným ľuďom sa to páči, ale podľa mňa, keby
to bolo takto: „Dobre, pohádal sa s otcom a táto dlhá cesta slúžila na to, aby
sa naučil mať rád svojho otca…“ Nie.Nie! Je to, do riti, o tom, nebyť
sám na tomto svete! A myslím si, že to je silnejší príbeh.
Áno,
je to o chlapíkovi, ktorý proste spadne.
Áno! A nikdy neviete, môže sa to stať aj vám! Všetci si môžeme povedať: „Ok,
vidím ťa, chápem to.“
Vybrali
ste si tú úlohu aj preto, že je náročná?
Nie… A vravím to trochu príliš rýchlo, pretože sa to tak môže javiť, keď sa
pozriem na mnohé svoje filmy! Ale nie je to hlavná vec, ktorá ma upútala. Často
hovorím, že ak by som chcel nejakú výzvu, vyzliekol by som sa a šiel na Mount
Everest, nie? Zdá sa, že moje filmy sú často náročné, ale to nie je to, čo ma
priťahuje… Aspoň myslím. Možno áno, neviem! Je to zvláštne s tými limitmi –
je zaujímavé zistiť, kde sú! Ale nikdy by som to nezobral, keby išlo iba o to.
V prvom rade musí byť krásny príbeh.
Ktorá
scéna sa točila najťažšie?
Všetky boli rôznym spôsobom náročné, niektoré boli jednoducho fyzicky namáhavé.
Stále som strácal hmotnosť, chudol som a chudol, nemal som vôbec žiadnu energiu
a zabúdal som jesť. Musel som robiť fyzicky extrémne náročné veci, ktoré by mi
dali zabrať, aj keby som bol fit! Bol som vyčerpaný, [ale] emócie boli presne
na mieste. A práve preto sú niektoré scény o niečo emotívnejšie! Párkrát som sa
v podstate zrútil, pretože aj postave by sa to stalo. Ale stále sme to mali pod
kontrolou, bol som pri vedomí. Povedali sme si: „Dobre, použime to!“ Musíme
akceptovať únavu. Musíme akceptovať počasie.
Neodvádza
tento fyzický aspekt vašu pozornosť od hrania? Alebo vám, naopak, pomáha?
Je to kombinácia… Keď to je náročné, potom je človek slobodný. Nemusíte to
hrať. Je to tam, však? Zároveň sa stále musíme sústrediť na to, čo v tej scéne
hráme, ale popri vyčerpanosti to môže vypáliť trochu inak. Podmienky boli naším
najväčším nepriateľom, ale aj priateľom.
Pracovali
ste aj na skutočne veľkých trhákoch. Je podľa vás ťažké po naozaj veľkých
filmoch presedlať na menšie?
Nie, práve naopak. Vynechávam. Chcem sa zobrať a robiť na tomto! A keď som
pracoval na niekoľkých takýchto, chcem sa zbaliť a robiť na lietajúcom kung-fu
filme v Hong Kongu! Takže si myslím, že mám skutočne šťastie, že sa môžem
vyžmýkať v oboch svetoch, spája ich, že sa musia k veciam stavať úprimne. Máme
nejakú kostru, máme cieľ, ktorý chceme dosiahnuť a počas tohto procesu musíte
byť úprimní. Takže som doma na oboch frontoch.
Vždy
rozmýšľam, či herci, ktorí hrajú vo veľkých projektoch ako Avengers, chcú
ešte hrať aj v iných veciach.
Je možné, že nie. Možno, keď začnete s takým niečím, potom vás ľudia
zaškatuľkujú a nevidia nijako inak… Ale zase, niektorí herci, ktorí to tak
robia, si na tom vybudujú ohromnú kariéru, takže… Je to typická európska
otázka! Viete, Američania si až také starosti nerobia. Myslím si, že úlohu tu
zohráva aj fakt, že ľudia vás chcú angažovať do filmov od režisérov so silným
rukopisom alebo do amerických hraných filmov. Chcú nás zaškatuľkovať. Ale len
veľmi málo hercov patrí do takých škatuliek a som veľmi, veľmi vďačný, že môžem
chodiť sem a tam. Nemyslím si, že by som tu stratil nejakú svoju dôveryhodnosť,
alebo niečo z mojej… nech to už volajú akokoľvek. Všetko sa navzájom
inšpiruje.
Predpokladám,
že to je trochu desivé, keď sa herci púšťajú do projektu, ktorý má rozsah ako
päť filmov.
Niekedy musíte mať odvahu a vybrať si niečo iné, kvôli sebe a nie pre
kariéru. „Je pre mňa dobré robiť na filmoch Larsa von Tiera“,
alebo: „Som americký herec a bolo by fajn, keby ma mali radi aj vo Francúzsku“.
Viete, aj takto uvažujú ľudia, nie? Ale takto by sme to nemali robiť. Budete
súčasťou filmu Larsa von Tiera, pretože ho zbožňujete – to je dobrý dôvod. Nie
pretože to pomôže vašej kariére.
To
je ako keď niekto hrá vo filme Woodyho Allena len preto, že to je film Woodyho
Allena.
Áno. Ale čo ak je to zlý film? Nerobte to!