Jedna z najlepších nesboviek, akú ste čítali. Prekladateľ Jozef Zelizňák súhlasí, podľa neho je „Jo Nesbo vo vrcholnej forme“. Novinka Nôž vás šokuje hneď niekoľkokrát, pretože dôjde k veľkým prekvapeniam, aké by ste nečakali…a ten záver. Budete šokovaní a nebudete chápať. Nesbo tak majstrovsky vystaval už dvanástu knihu v sérii s Harry Holeom, že sa nebudete vedieť dočkať ďalšej. Vychutnáte si ju do poslednej strany…
Harry Hole sa vracia do podnájmu na ulicu Sofies Gate, len o poschodie nižšie, než keď spoznal Rachel. Tentoraz neodišiel sám, vyhodila ho ona a zdá sa, že je po všetkom. Harry sa utápa v alkohole. Po jednej prepitej noci sa prebudí s rukami od krvi a oknom ako svet. Tých pár posledných hodín, na ktoré nemá ani len hmlistú spomienku, mu zmení život na nepoznanie a zrazí ho na kolená.
Udalosti naberú rýchly spád – je suspendovaný, čelí podozreniu z vraždy a po krku mu ide jeho úhlavný nepriateľ Svein Finne, ktorý vyliezol po dvadsiatich rokoch z väzenia a zdá sa, že svoje odporné zvyky nezmenil. No nebol by to Harry, keby si život ešte viac neskomplikoval – púšťa sa do vyšetrovania na vlastnú päsť.
V dvanástej časti krimisérie si Harry Hole
prejde dosiaľ najhorším osobným peklom a siahne na dno, z ktorého sa dá len
ťažko odraziť. Nôž je fantastické
severské krimi a Jo Nesbo opäť dokazuje, prečo je kráľom tohto žánru.
„Jo Nesbo je vo vrcholnej forme. V novom
románe o Harrym Holem, ktorý sa celý odohráva počas zimy v Oslo, opäť posúva
hranice napätia a vykreslenia psychológie svojich postáv. Pre milovníkov
škandinávskej krimi je to povinná literatúra. A veľký pôžitok,“ tvrdí
prekladateľ a veľký znalec severskej literatúry Jozef Zelizňák pre Knižný
kompas, v ktorom je práve Nôž najväčším hitom týchto mesiacov.
Začítajte sa do novinky Nôž:
„Poznáš Paula Mattiuzziho?“ spýtal sa
Aune.
„Hm.“
„Psychológ, odborník na vraždy a násilné trestné činy. Narába s ôsmimi
základnými kategóriami vraha. V prvých siedmych nás nenájdeš, ale do ôsmej,
ktorú nazýva traumatizovaný, sa pomestíme všetci. Vrahov z nás robí reakcia na
jednoduchý, ale masívny útok na našu identitu. Útok urazí naše ja, nedá sa
zniesť. Cítime bezmocnosť, nevieme sa brániť. Ak nezareagujeme, stratíme právo
na existenciu či mužnosť. A samozrejme, neveru môžeš vnímať takto.“
„Ale z každého z nás?“
„Traumatizovaný vrah nemá jasné črty osobnosti ako ľudia v ostatných siedmych
skupinách. Len a len v tejto skupine nájdeš vrahov, ktorí čítajú Dickensa a
Balzaca.“
Aune sa zhlboka nadýchol a potiahol si
rukávy tvídového saka. „Nad čím si vlastne lámeš hlavu, Harry?“
„Podľa profesora Paula Mattiuzziho väčšina vrahov spadá do jednej z ôsmich
kategórií,“ vysvetľoval Harry.
„Prvá. Chronicky agresívni. Nevedia kontrolovať svoje impulzy, ľahko sa
rozčúlia, neznášajú, keď o nich rozhodujú iní, presvedčia samých seba, že
násilie je legitímna reakcia a v kútiku duše radi zo seba uvoľňujú zúrivosť.
Pri tomto type predpokladáte schopnosť vraždiť.“
Harry si strčil cigaretu medzi pery. „Druhá. Kontrolovane nepriateľskí.
Málokedy prejavia svoj hnev, sú emočne rigidní a pôsobia ako zdvorilí a
seriózni. Dodržiavajú pravidlá a vnímajú samých seba ako strážcov
spravodlivosti. Môžu byť milí spôsobom, ktorí iní zneužívajú. Sú ako tiché
tlakové hrnce, kde netušíte problém, kým nenastane výbuch. O týchto typoch
potom susedia prekvapene hovoria, ako príjemne pôsobili.“
Harry škrtol zapaľovačom, priložil si ho k cigarete, vdýchol.
„Tretí. Urazení. Majú pocit, že po nich druhí dupú, že sa im nedostáva to, čo
si zaslúžia, že vinou druhých neuspeli v živote. Živia v sebe zášť, najmä voči
ľuďom, ktorí ich kritizovali alebo karhali. Berú na seba rolu obete, sú
psychologicky impotentní, a keď z nedostatku iných spôsobov reakcie siahnu po
násilí, zväčša sa orientujú na ľudí, voči ktorým cítia spomínanú zášť. Štvrtá.
Traumatizovaní.“
Harry vypustil dym ústami aj nosom. „Vražda prichádza ako odpoveď na konkrétny
útok na identitu vraha, ktorý je taký ponižujúci a neznesiteľný, že mu berie aj
posledné zvyšky pocitu osobnej moci. Vražda je potrebná, aby nedošlo k zničeniu
jadra existencie alebo mužnosti traumatizovaného. Ak poznáme vopred okolnosti,
túto vraždu vieme predpovedať a zabrániť jej.“
Harry držal cigaretu medzi druhým článkom ukazováka a prostredníkom. Videl svoj
odraz v malej, napoly vyschnutej kaluži, zarámovanej hnedým blatom a sivým
štrkom.
„A potom zvyšok. Piata skupina. Obsesívny, nezrelý narcis. Šiesta. Paranoidný a
žiarlivý na hranici šialenstva. Siedma. Za hranicou šialenstva.“
Harry si vrátil cigaretu medzi pery a zdvihol zrak.
„A ôsma kategória?“ spýtala sa Kaja, zavila sa do plášťa, prešľapovala v
kamienkoch. „Profesor Mattiuzzi ju nazýva just plain bad & angry.
Jednoducho úprimne zlý a nahnevaný. Akékoľvek kombo z prvej sedmičky.“