Keď v roku 1783 Jacob Schweppe vynašiel prvý sýtený nápoj, predpovedal, že jeho jedinečnosť nebude jednoduché napodobniť. Necelé storočie na to, jeho nástupcovia objavili tonik Schweppes, horkastý drink plný bubliniek. A sú to práve bublinky, ktoré odlišujú Schweppes od iných tonikov už stopäťdesiat rokov. Aký je príbeh tohto dnes už ikonického nápoja?
Na začiatku boli bublinky
Všetko začalo v spomínanom roku 1783, keď amatérsky vedec Jacob Schweppe po desiatich rokoch skúšania a experimentovania vynašiel proces, ako zachytiť a zafľaškovať bublinky. Tajomstvom úspechu bola špeciálne navrhnutá fľaša, ktorá vďaka vajcovitému tvaru dokázala ležať na boku. Korkový uzáver tak ostal vlhký a bublinky sa podarilo udržať vo vnútri fľašky. A práve ich vysoký obsah dodnes odlišuje Schweppes od konkurencie.
Po tomto zlomovom objave sa nemecko- švajčiarsky vynálezca presťahoval do Veľkej Británie, kde založil svoju prvú fabriku na výrobu sýtených nápojov. Ich obľuba a populárnosť rástla až do takej miery, že oficiálnym nápojom Svetovej výstavy v Crystal Palace v roku 1851 sa stal práve Schweppes. Fontána umiestnená priamo vo vchode palácu sa zaradila medzi poznávacie znamenia Schweppesu a dodnes jej podobizeň nájdete na obaloch nápojov tejto značky.
Indian Tonic – inšpirácia z koloniálnej Británie
Ďalší zlomový moment nastal v roku 1870, teda presne pred 150 rokmi, keď bol na trh uvedený prvý Indian Tonic a Ginger Ale. Základnou zložkou Indian Tonicu sa stal chinín, dodávajúci nápoju typickú horkastú chuť. Vynálezcov pri tvorbe nápoja inšpirovali skúsenosti z koloniálnej Indie, kde sa táto látka používala ako liek proti malárii. Nápoj veľmi rýchlo získal na popularite, pričom kolonialisti si poradili aj s jeho špecifickou príchuťou. Tonic jednoducho zmiešali s limetkou a ginom a legendárny drink menom GinTonic bol na svete.
Obľuba nápojov značky rýchlo rástla a si zamiloval si ich aj britský kráľovský dvor. Iba pol storočia od vynájdenia tonicu, kráľ Wiliam IV. rozhodol, že oficiálnym dodávateľom nápojov kráľovskej rodiny sa stane práve značka Schweppes.
Ovocie ukryté vo fľaške
Začiatok 20. storočia pre Schweppes znamenal aj intenzívnejšiu komunikáciu smerom k zákazníkom. Svetlo sveta uzreli prvé reklamy, prezentujúce celú škálu produktov značky a po Schweppese začalo siahať viac a viac spotrebiteľov po celkom svete.
Tridsiate roky sa tak niesli v rozširovaní portfólia značky. Na trh boli uvedené šumivé nápoje s príchuťou pomaranču, citrónu a grapefruitu. Úspešný rozvoj, však pozastavila druhá svetová vojna. Vtedy boli produkty nielen Schweppesu, ale aj jeho najväčších konkurentov stiahnuté z trhu. Schweppes to však nezastavilo v reklamných aktivitách. Značka uisťovala konzumentov, že jedného dňa sa ich život vráti k normálu a rovnako tak sa vrátia aj ich obľúbené produkty Schweppes.
Krátko po vojne sa tak skutočne stalo a už v roku 1948 sa Schweppes objavil zase na trhu. Rovnaký ako predtým. Inovátorsky a otvorený novým výzvam. Necelé desaťročie od opätovného zavedenia značky, tak Schweppes prichádza s novými poznatkami týkajúcimi sa spracovania ovocia v sýtených nápojoch a na trh zavádza drinky Bitter Orange & Bitter Lemon. Dnes má značka po celom svete viac ako pätnásť druhov nealkoholických nápojov. Od legendárneho Indian tonicu až po rôzne ovocné osviežujúce drinky.
Každý nápoj je výsledkom jedinečného procesu karbonizácie a starostlivo vyberaných prísad. Vedeli ste napríklad, že mnohé najlepšie pomarančovníkové sady na pobreží Stredozemného mora pestujú svoje plody práve pre značku Schweppes? V kombinácii so špeciálnym spracovateľským procesom tak môže vzniknúť len vyvážená a charakteristická chuť, ktorá bude Schweppes vždy odlišovať od konkurencie.
Schweppes ľudí baví
Inovátorsky postoj značky dokazoval aj jej postoj k reklame. Schweppes sa objavoval na stránkach londýnskych novín už v čase, keď to rozhodne nebola samozrejmosť. Prvá inzercia bola zverejnená dokonca len pár rokov po tom, čo Jacob Schweppe vynašiel prvý bublinkový nápoj. Začiatkom 20. storočia by ste si o Schweppse mohli prečítať nielen v novinách a časopisoch, ale tiež v divadelnom programe či na zaoceánskych lodiach.
Už vtedy sa reklamy značky Schweppes vyznačovali sebavedomím, sofistikovanosťou, dospelosťou a humorom. A nie je tomu inak ani dnes. Určite si vybavíte napríklad slávneho geparda, ktorý sa objavoval na televíznych obrazovkách koncom deväťdesiatych rokov, či novšie reklamy s ambasadorkami značky – Nicole Kidman a Umou Thurman, vyjadrujúce špecifickú chuť, ktorú ocenia len gurmáni s vycibreným vkusom.